Elektromobily se často potýkají s kritikou kvůli dlouhé době nabíjení . Je pravda, že nabíjení elektromobilu může trvat déle ve srovnání s tankováním benzinového či naftového vozidla. Rychlost však zároveň nabíjení závisí zejména na typu nabíječky, kterou používáte. Domácí nabíječky jsou obvykle méně výkonné a mohou nabíjení prodloužit na několik hodin či celou noc, což je opravdu nepraktické. Veřejné rychlonabíječky ale dokážou dobít baterii na 80% kapacity za méně než hodinu.
Reálný dojezd elektromobilů se opravdu často liší od údajů uváděných výrobci. Tyto údaje jsou získávány za ideálních podmínek, které nezohledňují různorodé faktory ovlivňující běžnou jízdu. Výrobci testují dojezd na rovných cestách při stabilní rychlosti a příznivém počasí, což zřídka odpovídá reálným podmínkám. V praxi je tak dojezd ovlivněn stylem jízdy, terénem, teplotami i zatížením, obvykle tak v realitě dosáhne kolem 80 % deklarované hodnoty.
V minulosti bylo používání klimatizace v elektromobilech spojené s výrazným poklesem dojezdu, což v létě vedlo mnohé k obavám z jejího zapnutí. Starší modely měly méně efektivní systémy, které mohly spotřebovat značnou část energie z baterie. Dnes je situace však jiná. Moderní elektromobily jsou vybaveny energeticky účinnými klimatizacemi, které spotřebují jen přibližně 5% množství energie uložené v baterii, což opravdu minimalizuje vliv klimatizace na dojezd v létě.
Kolem elektromobilů koluje také mýtus, že jsou náchylnější ke vznícení a v případě požáru hoří déle než tradiční vozidla. Elektromobily se ve skutečnosti nevznítí lehčeji než benzinová či naftová auta a studie ukazují, že jejich požáry jsou méně časté. Rozdíl nastává při způsobu hašení. Dojde-li k požáru baterie, proces je náročnější a trvá déle. To je důsledkem struktury baterií v elektromobilech, které obsahují množství lithium-iontových článků, které způsobují silnou tepelnou reakci.
Mýtus o tom, že výroba elektromobilů vyžaduje velké množství vzácných kovů, které se rychle utrácejí, je třeba objasnit. Přestože elektromobily skutečně využívají materiály jako lithium a kobalt, zejména v jejich bateriích, situace není tak kritická. Pravdou je, že obsah kobaltu v bateriích se postupně snižuje díky pokrokům ve vývoji technologií, které umožňují využívat méně tohoto kovu. Lití je zase na Zemi mnoho a vývoj recyklace umožňuje jeho opětovné využití z použitých baterií.
Obavy, že existuje málo nabíjecích stanic pro elektromobily a že jich nebude dostatečně, jsou často zveličeny. Je pravda, že v některých regionech, včetně Slovenska , může být současný počet nabíjecích stanic vnímán jako nedostatečný. Nicméně, situace se neustále zlepšuje a více investic směřuje do rozvoje infrastruktury nabíjecích stanic, což znamená, že jejich počet rychle roste. Navíc, v mnoha zemích zahraničí již existuje hustá síť nabíjecích stanic, která se nadále rozšiřuje.
Často se tvrdí, že elektromobily jsou cenově méně výhodné než tradiční vozidla, zejména kvůli vyšší počáteční nákupní ceně. Ano, ale když se podíváme na celkové náklady, tento názor neobstojí. Ceny elektromobilů klesají díky technologickému pokroku a zvyšující se produkci. Elektromobily mají také nižší provozní náklady, vyžadují méně údržby a nepotřebují pravidelnou výměnu oleje, než je tomu u spalovacích motorů. Tyto faktory výrazně snižují celkové náklady.
Tvrdit, že na elektromobilech nemůžete jezdit rychle, je mýtus. Elektromobily mohou dosahovat rychlosti srovnatelné se spalovacími vozidly a díky okamžitému točivému momentu elektromotorů nabízejí výrazné zrychlení, které se může měřit s výkonem supersportovních aut. Je pravda, že na dálnici při vyšších rychlostech se baterie vybíjí rychleji, ale jsou plně schopny dosáhnout těchto rychlostí. Jediné, na co je třeba se připravit, je lepší naplánovat dobíjení baterie.
Obavy z rychlého opotřebování baterií neodrážejí skutečnost. Moderní baterie v elektromobilech jsou konstruovány tak, aby vydržely i 300 tisíc kilometrů s minimálním poklesem kapacity. Moderní nabíjecí technologie rychle nabíjejí baterii do 80% kapacity a zbývajících 20% pomaleji, čímž dokáží prodloužit životnost baterie. Po ujetí 200 tisíc km může kapacita klesnout jen o 20 %, po 300 tisíc km by měla stále udržovat přibližně 70 % své původní kapacity.
Je pravda, že elektromobily mají v zimě vyšší spotřebu energie, ale jde o jev společný i pro spalovací motory . Nízké teploty zvyšují spotřebu energie elektromobilů o 15 až 25%, protože baterie jsou při chladném počasí méně efektivní. Tento fenomén není ale specifický jen pro elektromobily, i spalovací motory zažívají v chladných podmínkách zvýšenou spotřebu paliva. Pokles účinnosti je přirozeným důsledkem toho, jak teplota ovlivňuje výkon a je třeba si na to zvyknout.
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 15.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024